Go offline, print is niet uit

Print is niet uit! Go offline.

Tegenwoordig communiceren we dagelijks uren via de verschillende online platformen. Heb jij wel eens gekeken naar het aantal uur schermtijd? Oeps…. Maar is online communicatie alleen, wel zo effectief? En als je naar je zelf kijk, het is toch ook af en toe heerlijk om een boek of tijdschrift in je handen te hebben?

Vorige week plaatste adformatie een artikel over print. Daar staan verschillende voorbeelden in van grote bedrijven die ook weer offline-communicatie inzetten. Vooral onder de jongeren neemt het aantal printlezers toe.

Voordelen van print-communicatie

Print heeft vele voordelen, waaronder dat we de informatie veel beter onthouden. Je bent veel aandachtiger aan het lezen, dan wanneer je door je feed scrolt. Tja, je moet zoveel lezen en bekijken dat we daar vaak niet rustig de tijd voor nemen.

Ook is print visueel soms een stuk mooier. Ik word bijvoorbeeld al blij van een mooi vormgegeven boek. Dat leest al een stuk leuker dan alleen een stukje tekst op je beeldscherm (zoals dit haha). MAAR video daarin tegen is natuurlijk heel effectief, want daar nemen we ook de tijd voor. Door beeld en geluid onthouden we dat ook erg goed.

Ook vinden we print vaak betrouwbaarder dan online berichten. Ervaar jij dat ook zo? Als ik naar mijzelf kijk vind ik dat niet. Het ligt eraan wie het heeft geschreven of ik dat betrouwbaar vind of niet.

Als vormgever kan je op print helemaal los gaan, met kleuren, structuren, formaten.. er is veel mogelijk om de aandacht te trekken van de potentiële klant. Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Ook is het voor het milieu niet heel erg fantastisch. Bomen moeten gekapt, meer papier in de wereld, inkt… Hoe denk jij daarover?

I love print!

Print is een aanvulling op de online activiteiten of andersom. Het kan effectief zijn om deze twee te combineren zodat er een sterkere strategie ontstaat. Bijvoorbeeld het combineren van de twee type communicatiemiddelen door een actie. Of een mooi stijlvol vakblad voor jouw doelgroep als iets extra’s naast je online platform (15% van de jongeren zijn meer vakbladen gaan lezen). De vakbladen zijn ook wel een beetje een nieuwe kant opgegaan door het stijlvoller en interessanter te presenteren. Daar hebben de online media ook aan bijgedragen.

Doen jullie mee?

Zijn jullie ook enthousiast geworden? Het enige punt wat mij momenteel een beetje tegenzit is het milieu en de kosten. Verder ben ik lyrisch over print. De geur, kleur, structuur, vorm is iedere keer weer anders en het is een fijn gevoel om een mooi tijdschrift of boek vast te houden en in je interieur te plaatsen.

Ik ben benieuwd of jullie ook gaan nadenken over print in jouw communicatiestrategie.