Frequentie van social media

Wat is de ultieme frequentie?

In communicatieland is een frequentie essentieel. Hoe vaak plaats je een bericht online of in de krant? Wanneer wordt het een overkill? Je communiceert voor de doelgroep en niet voor jezelf. Hierbij moet je opletten dat het nog relevant en interessant blijft. Wat mijn ervaring en mening is, kan je hieronder verder lezen!

Voor heel veel communicatie-uitingen is er geen vaste frequentie. Zoals ik al aangaf ligt dat ook aan jouw business, branche en doelgroep. De belangrijkste vraag is: waar zit mijn doelgroep op te wachten en hoe bereik ik hen?

De ultieme frequentie bestaat eigenlijk niet, want dat is anders voor jou dan voor mij. Hieronder geef ik wel tips en laat ik zien hoe ik het doe.

Social media frequentie

Social media

Facebook

Dit medium is momenteel een trend nog onder de 30+’ers. En nee, het aantal gebruikers is niet extreem afgenomen. Het is wel zo dat de jongeren van nu niet blijven of zich aanmelden, maar het bereik van jouw berichten is nog steeds relevant. Maar wil je deze jongeren wel bereiken? Ga dan naar o.a. Instagram.
Frequentie: minimal 3 per week en maximaal 2 berichten per dag.
Tijd: gemiddeld tussen 15:30 en 19:00

Instagram

Instagram is een snel en visueel medium. We kunnen eigenlijk eindeloos blijven scrollen in de feed. Daarom is de frequentie op Instagram hoger dan bijvoorbeeld bij Facebook. 1 bericht per dag kan prima of juist 3 per dag die bij elkaar aansluiten. Let wel op dat het voor je volgers geen spam wordt. ga dan voor de Stories, die worden over het algemeen beter bekeken dan een gewone post. Zorg daarbij dat je een mooi overzicht creëert van jouw account. Herkenbaar, overzichtelijk en verzorgt.
Frequentie: minimal 4 per week en maximaal 3 bericht per dag.
Tijd: gemiddeld tussen 15:30 en 19:00

Pinterest

Pinterest is in opkomst. Het werd natuurlijk voor de inspiratie moodboards gebruikt, maar niet echt als kennismedium of zakelijk. Hier komt nu verandering in. Veel bedrijven delen hier hun foto’s en linken deze naar de website met de informatie.
Frequentie: minimal 3 per dag

LinkedIn

LinkedIn is natuurlijk echt een zakelijk medium waar mensen met elkaar connecten op zakelijke basis. Er wordt gemiddeld minder dagelijks gekeken t.o.v. de andere sociale media.
Daarbij worden er veel artikelen, events en activiteiten gedeeld om te laten zien waar men op zakelijk gebied mee bezig is. LinkedIn heeft sinds vorig jaar gefocust op video. We zien al meer video’s online, maar nog niet veel, dus daar ligt een kans.
Frequentie: Minimaal 2 keer per week, maximaal elke dag
Beste dagen: Maandag & woensdag

Conclusie

Facebook: 1 post per dag 
Pinterest: 11 Pins per dag
LinkedIn: 1 post per dag
Instagram: 1-2 posts per dag

Ik neem twitter niet eens meer mee in mijn social media. Maken jullie hier nog effectief gebruik van? Het is nog wel actief in bepaalde branches en als klantenservice, maar toch merk ik dat ik er geen behoefte aan heb. En wanneer je aan de slag gaat met de bovenstaande media, dan is dat wel voldoende. Wil je weten hoe je overzicht houdt? Lees het hier! Ben benieuwd wat jullie vinden! Succes <3

Correct me if i’m wrong! Ik sta enorm open voor feedback, ik hoor het graag dus schroom niet. En als je vragen hebt, stel ze alsjeblieft.